Østrogendominans – Sant eller usant?

12/06/2014 at 09:21 Legg igjen en kommentar

Østrogendominans, muffinmage, mannepupper. Fyndordene omgir oss daglig i presse, radio, ukeblader og på TV. Er dette ord som er funnet opp av kreative reklamefolk, eller er det sannheter som har konsekvenser for helsen?

 Uttrykket østrogendominans ble først lansert av den amerikanske legen og forskeren dr. John Lee i hans bok “What Your Doctor May Not Tell You About Menopause” (1966). Uttrykket beskriver en tilstand der en kvinne har lite, normalt, eller for mye østrogen i kroppen, men også lite eller ingen progesterone som balanserer østrogenet. Selv kvinner med lave østrogenverdier kan oppleve østrogendominans hvis hun ikke har progesterone i kroppen. Dr. Lees arbeider var konsentrert om helseproblemer kvinner står overfor før og under menopause og hvordan hormonene kan balanseres.

Dr. Lees teorier om østrogendominans var på nittitallet kontroversielle, og møtte kraftig motstand. I de senere år har imidlertid flere og flere insett at hormonell ubalanse er et alvorlig problem i store deler av befolkningen grunnet kosthold, livsstil og miljø.

En evig runddans

Kvinner i perimenopause* opplever at kroppen forandrer seg, og at de legger på seg. De fleste tror at økt vekt er naturlig I denne livsfasen og at man ikke kan gjøre noe med det.Dette er en stereotyp tenkning om overgangsalder som ikke nødvendigvis er korrekt. Vektøkning blir vanskeligere å hanskes med for kvinner i perimenopause, men det er faktisk mye som kan gjøres for å lette både på dette problemet og andre symptomer som ofte kommer i denne livsfasen.

 Ifølge dr. C.W. Randolph, som er en anerkjent, internasjonal fagperson på temaet, vil for mye østrogen som sirkulerer i kroppen produsere kroppsfett. Fettvev produserer og lagrer igjen mer østrogen. Fettvevet inneholder et enzym som konverterer steroider fra binyrene til enda mer østrogen. Når det er for mye østrogen i systemet, reduserers kroppens evne til å forbrenne fett, hvilket betyr stadig mer østrogen som igjen gir mer fett.

Hva kan du gjøre?

Det finnes mange måter å påvirke østrogendominans på, og målet vil alltid være å minimere de negative effektene østrogen har dersom det får dominere og ikke balanseres av andre hormoner som progesteron og testosteron

 Vi oversvømmes daglig av miljø-østrogener, og dette sammen med generell aldring har store konsekvenser. Miljøøstrogener finnes overalt rundt oss, også i mat og drikke, f.eks. i plast, kosmetikk, vaskemidler, mykgjørere, rester etter p-piller og hormonprodukter i drikkevann, plantevernmidler, hormoner og hormonhermere fra landbruket osv. Dette ødelegger den finstemtebalansen som kroppen er avhengig av. Kosthold og livsstil er med andre ord hønnør-ord for den som ønsker å gjenvinne hormonbalansen.

 Kosthold og livsstil

Dessverre er våre vestlige kulturer preget av hurtigmat, ferdigmat, industrialiserte råvarer, tidsklemme, for lite søvn, for lite fysisk aktivitet og en rekke andre ting som er potensielt skadelige for helsen og for hormonbalansen. I tillegg får vi så mye forvirrende helseinformasjon gjennom media at vi lett mister kunnskap om, og troen på at små endringer kan gi store resultater.

 I tillegg til de endringen du må gjøre selv; fysisk aktivitet, balansert og riktig kosthold, nok søvn, stressmestering osv., finnes det nå et preparat som er spesielt utviklet for å hjelpe kroppen med å balansere hormonene.

 En hjelper i nøden

More Woman er et kosttilskudd som inneholder en synergistisk blanding av aktive urter, vitaminer og mineraler. Det er satt sammen nettopp for å kunne gjøre noe med østrogendominans ved å påvirke flere forskjellige fysiologiske mekanismer som blant annet balanserer hormonell aktivitet og som også optimaliserer produksjon og omsetning av hormoner og signalstoffer .

 Mineralet sink er blant annet viktig for å opprettholde et normalt testosteronnivå, og vitaminene B5 og B6 er viktige for blant annet å regulere hormonell aktivitet og produksjon og omsetning av hormoner som testosteron, progesteron og prolaktin samt enkelte signalstoffer, blant annet dopamin.

 I tillegg til vitaminer og mineraler, finnes det også mange gode urter og andre virkestoffer. Selv om man i dag ikke fullt ut kjenner urtenes virkningsmekanismer, betyr ikke det at de ikke virker.  Det betyr bare at vi ikke vet hvordan, fordi vi ikke har forsket nok eller på riktige områder enda. Derfor baseres valg av urter og andre ingredienser på en kombinasjon av forskning, studier, empiri og tradisjonell bruk.

 Slik virker More Woman

En måte å redusere østrogendominans på er å få høyere og mer optimale nivåer av testosteron og/eller progesteron. Det er balansen mellom disse hormonene som er av fundamental betydning.

 

  • Sink bidrar til å opprettholde normale nivåer av testosteron i blodet.
  • Vitamin B5 bidrar til normal produksjon og omsetning av kjønnshormoner (blant annet testosteron og progesteron).
  • Vitamin B6 bidrar til normal hormonell aktivitet. Vitamin B6 balanserer testosteron og progesterone, bedrer nedbrytningen av østrogen og reduserer fettvevets følsomhet for østrogen.

 

Alt dette bidrar til å redusere østrogendominans og konsekvensene av den.

 En annen måte å redusere østrogendominansen på er å bruke planter og plantebaserte stoffer (lignaner) som fester seg til østrogenreseptorene i kroppen slik at disse blokkeres og hindrer kroppens overskudd av østrogener i å feste seg til reseptorene.

 En tredje vei er å redusere mengden av enzymet aromatase som omdanner androgener/testosteron til østrogen. Dette enzymet øker i takt med alderen og finnes særlig i fettvev. Fettvev kan gjøre stor skade som omtalt tidligere i artikkelen.

Naturen kan hjelpe

Enda en måte å redusere østrogendominans på er å ha en velfungerende lever som kan avgifte østrogener. Dersom leveren er i dårlig forfatning (noe den ofte er pga vår livsstil) vil den ikke avgifte og fjerne østrogene på en god måte, og østrogenene vil kunne komme tilbake i en kraftigere form enn opprinnelig og gi økte plager.

 Vitamin B6 bidrar til normal hormonell aktivitet og vitamin B5 er viktig for leverens kapasitet for å avgifte østrogen.Vitamin B5 har godkjent «claim» som sier at det bidrar til normal produksjon og omsetning av enkelte transmitterstoffer, deriblant dopamin.

 Optimalt dopaminnivå er meget viktig, da det er med å styre både hypofyse og hypotalamus (kontroll- og styringssenteret i hjernen for produksjon og utskillelse av hormoner) slik at vi har riktige mengder hormoner og god balanse i kroppen. Et optimalt dopaminnivå vil også redusere risikoen for å ha et høyt prolaktinnivå,som igjen er ugunstig både for tidligere beskrevne kvinnerelaterte plager samt for fruktbarhet.

Alle disse virkestoffene finnes altså i kosttilskuddet More Woman. Jeg tror ikke dette produktet kan hjelpe alle, men det kan være en god hjelper for deg som ønsker å gjøre noe med problemet østrogendominans.

Hvis du vil vite mer om østrogendominans og More Woman, kan du klikke deg inn påhttp://www.almea.no/morewoman.html


https://itunes.apple.com/no/app/forbrukerradet-hormonsjekk/id474438012?mt=8

*Perimenopause er tid i en kvinnes liv rundt overgangsalderen, i slutten av menstruasjonen henne. Mens denne tiden av livet er noen ganger referert til som overgangsalderen, teknisk overgangsalder er en bestemt dato, dagen etter at en kvinne siste menstruasjon. er Årene rundt denne datoen, og overgangene en kvinne gjennomgår på denne tiden mer nøyaktig referert til som perimenopause , bokstavelig talt “rundt overgangsalderen.

 

 

Reklamer

Entry filed under: Ukategorisert. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Bør vi frykte Ebola?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed



%d bloggere like this: