Archive for desember, 2012

Myte 9: Influensamedisiner beskytter mot forkjølelse

Influensamedisiner, såkalte antivirale medisiner, hjelper kun mot influensavirus. De vil ikke redusere symptomer fra forkjølelse eller andre influensasykdommer. Hvis du har slike medisiner eller resepter liggende, så ikke gi dem til andre!
Bare legen kan teste deg for å finne ut om du faktisk har influensa og deretter avgjøre om medisiner vil hjelpe deg.

30/12/2012 at 13:25 Legg igjen en kommentar

Beskytt deg mot svineinfluensa

Et velfungerende immunforsvar er din beste garanti mot forkjølelser og influensa, også svineinfluensa. Svært mange tror selv de har et godt immunforsvar, men få er klar over hvor mange faktorer som bidrar til å svekke kroppens immunsystem:
• Stress/Tidsklemme
• Lite søvn
• Hard trening
• Reiser, spesielt oversjøiske flyreiser

Immunforsvaret er dessuten to adskilte men samarbeidende systemer: det medfødte og det ervervede. Det medfødte immunforsvaret er førstelinjeforsvaret som tar hånd om 99,8 prosent av alle fremmede inntrengere. Inntil for få år siden visste man ikke at det gikk an å påvirke/styrke førstelinjeforsvaret. Dette styrkes nemlig ikke av sunn kost, frukt og grønt eller andre tiltak.

Den eneste kjente måten å aktivere dette systemet poå, er med spesielle beta 1-3/1-6 glukaner. Det amerikanske bioteknologiselskapet Biothera er den institusjonen som har gjort mest forskning på denne substansen. Deres virkestoff heter Wellmune WGP, og er virkestoffet i kosttilskuddet ImmiFlex.
Studiene må derfor søkes opp på Wellmune WGP, ikke på ImmiFlex. Gjentatte publiserte studier viser betydelig reduksjon av forkjølelsessymptomer og influensa.
I tillegg til håndhygiene og andre råd som gis for å unngå smitte, kan man altså aktivere kroppens eget forsvarssystem slik at dette raskere gjenkjenner og tilintetgjør fremmede inntrengere.
Daglig tilskudd av ImmiFlex reduserer altså risikoen for å bli smittet av forkjølelse og/eller influensa/svineinfluensa.

30/12/2012 at 13:17 Legg igjen en kommentar

Myte 8: Hvis du har hatt influensa er du immun

Til tross for at du umiddelbart etter influensasykdom vil være immun mot det spesielle viruset du ble smittet av, kan du fortsatt bli smittet av et annet influensavirus, forkjølelsesvirus eller virus som kan føre til lungebetennelse.

Twingly:
http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=10048999

22/12/2012 at 10:37 Legg igjen en kommentar

Svineinfluensa kan forebygges

Svineinfluensaen er tilbake, og tre personer ligger for tiden på isolat, smittet av denne alvorlige sykdommen. I tillegg er sesonginfluensaen her, og den tar årlig livet av 1000 nordmenn. Du kan forebygge smitte av disse sykdommene ved å sørge for at kroppens eget førstelinjeforsvar er optimalt aktivert.

Ingen kan si om svineinfluensa vil utvikle seg epidemisk, men det er hevdet fra medisinske fagpersoner at viruset i runde nummer to vil være mer smittsomt og gjøre oss sykere enn i første runde. Dette overlater jeg til leger og forskere å finne ut av, men en ting er sikkert; Hvis du sørger for at kroppens eget immunforsvar, og spesielt førstelinjeforsvaret fungerer optimalt, er du godt beskyttet mot smitte av influensasykdommer.

Vaksine er for svært mange ikke lenger et alternativ etterat vi har sett bivirkningene som oppsto etter frrige vaksinasjonsrunde. Da gjelder det å være informert om hva man faktisk kan gjøre for å unngå smitte. I tillegg til vanlige hygieneregler som håndvask, hosting i albuen m.m. er det kun en substans man vet aktiverer førstelinjeforsvaret, og det er en substans kalt Wellmune WGP, som er virkestoffet i ImmiFlex.

Substansen er et polysakkarid, beta 1-3/1-6 glukan som binder seg til nøkkelceller i kroppens førstelinjeforsvar og gjør at disse cellene raskere gjenkjenner og tilintetgjør fremmede inntrengere som virus og bakterier. Effekt, sikkerhet og dosering er dokumentert i en rekke publiserte studier.

ImmiFlex må tas daglig fordi det binder seg til hvite blodlegemer, og disse fornyes kontinuerlig. Barn opp til 40 kilo kan bruke ImmiFlex Kids. Doseringene beregnes nemlig fra kroppsvekt.

Twingly:

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.

21/12/2012 at 16:27 Legg igjen en kommentar

Myte 4: Hvis du ikke har feber er du ikke smittebærer

 

 

Dersom du er forkjølet er du mest smittsom de første to, tre dagene enten du har feber eller ikke. Enkelte opplever at feberen kommer helt mot slutten av sykdomsforløpet. Ungdommer og voksne får normalt  ikke feber ved forkjølelse, barn kan få lett feber.

 

Influensa kan komme snikende. Som oftest våkner vi opp og er ”plutselig” syke, men den kan altså komme snikende. Voksne kan smitte andre en dag før og hele fem dager etter at de selv har fått symptomer, med eller uten feber. Personer med svakt immunforsvar, kan være smittebærere i lengre periode.

 

14/12/2012 at 10:34 Legg igjen en kommentar

Myte nr 3: Du må unngå melkeprodukter når du er syk

Slim er den tykke væsken som oppstår i halsen når en person er forkjølet. Melk kan gjøre slimet enda tykkere og mer irriterende i halsen, men det gir ikke mer slim. Leger anbefaler faktisk forkjølede å drikke eller spise melkeprodukter som krembaserte supper, iskrem, pudding eller melk fordi det lindrer sår hals og tilfører kroppen kalorier som du ellers ikke får i deg når du føler deg dårlig.

Dersom du opplever at du eller ditt barn utvikler bihulebetennelse og/eller øreinfeksjon etter å ha konsumert melkeprodukter, kan det skyldes melkeallergi. Snakk med legen din om dette.

 

12/12/2012 at 12:08 Legg igjen en kommentar

10 myter om forkjølelse og influensa – Myte nr.2

Myte 2: Du kan bli forkjølet av å fryse

 

De fleste vet at bare et forkjølelsesvirus kan gi forkjølelse. Likevel mener fortsatt mange at ved å gå ut uten å være skikkelig kledd, eller med vått hår i kulda, vil det gjøre deg ekstra syk av forkjølelse. Dette er ikke sant!

Flere blir riktignok syke i den kalde årstiden. Vi tilbringer mer tid innendørs, nærmere hverandre, og kommer lettere i kontakt med andre som nyser eller hoster. På den måten sprer virus seg og flere blir syke. Men å oppholde seg i kaldt vær gjør deg bare kaldere, ikke sykere.

10/12/2012 at 15:46 Legg igjen en kommentar

Eldre innlegg


Siste innlegg